domingo, 21 de junho de 2020

KNVB stelt met Bezzai programmamanager racisme en discriminatie aan

De KNVB heeft Houssin Bezzai aangesteld als programmamanager racisme en discriminatie. De oud-profvoetballer is echter al op 1 maart begonnen in de nieuwe functie bij de Nederlandse voetbalbond.

De benoeming van Bezzai is een van de actiepunten die voortkomen uit het aanvalsplan van de KNVB tegen racisme en discriminatie. Dit plan, met de naam Ons voetbal is van iedereen, werd op 8 februari geïntroduceerd. Het kabinet heeft hiervoor de komende drie jaar 14 miljoen euro beschikbaar gesteld.
De KNVB stelde het plan op naar aanleiding van een incident in november tijdens de wedstrijd FC Den Bosch-Excelsior (3-3) in de Keuken Kampioen Divisie. Excelsior-aanvaller Ahmad Mendes Moreira werd tijdens dat duel racistisch bejegend door supporters van de thuisclub.
"Toen ik werd benaderd voor deze functie, ben ik gelijk in het diepe gesprongen. De gebeurtenissen bij FC Den Bosch-Excelsior waren voor mij heel herkenbaar. Tegen Mendes Moreira werd misschien iets anders geroepen dan vroeger tegen mij, maar ook toen was het te vaak raak", zegt Bezzai zondag op de website van de KNVB.
"Als speler probeerde ik daarboven te staan, maar nadat ik was gestopt als voetballer veranderde dat. Ik werd ouder, kreeg kinderen en hoopte dat zij niet hetzelfde hoeven mee te maken. Die gebeurtenis bij FC Den Bosch – Excelsior maakte indruk en heeft zeker iets met me gedaan."

De 41-jarige Bezzai speelde in het verleden bij Sparta Rotterdam, TOP Oss en HFC Haarlem. De geboren Marokkaan werkte tijdens en na zijn profcarrière aan verschillende maatschappelijke projecten. Zo gaf hij voetbalclinics op Lesbos en was hij vrijwilliger bij het Nederlands daklozenteam.

Nenhum comentário:

Postar um comentário